کد خبر: 249380
تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۲
صنعت خودرو

به گزارش « اخبار خودرو » ، علیرضا کافی در سرمقاله روز ( چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ ) روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « ناهماهنگی خودروساز با تامین‌ کنندگان » پرداخت.

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

صنعت خودرو کشور روند روبه‌رشدی را در پیش گرفته است و با وجود اینکه این صنعت در ایران نسبت‌به دیگر کشورهای دنیا هنوز فاصله زیادی دارد اما هرسال شاهد پیشرفت آن هستیم، از ورود خودروهای جدید به بازار تا پیشرانه‌هایی که توسط دو خودروساز دولتی تولید می‌شوند. اما در این بین عدم هماهنگی بین خودروساز و تامین‌کنندگان باعث شده است مصرف‌کننده نهایی با مشکلات عدیده‌ای مواجه شود.

برخی قطعات هنوز داخلی‌سازی نشده‌اند و در مواردی نیز مصرف‌کننده حتی برای تامین روغن موتور مناسب برای خودرویش نیز با مشکل مواجه می‌شود.

در شرایط فعلی که خودروساز موتور xu۷p را روی برخی محصولات خود نصب و روغن موتور مناسب برای آن را نیز ۰w۲۰ اعلام کرده است، تولیدکنندگان روانکار به‌ویژه تولیدکنندگان پالایشگاهی این محصول را در سبد تولیدات خود ندارند.

از سوی دیگر واردات روانکارهای خودرویی به کشور نیز به صورت محدود انجام می‌شود و همان وارداتی‌ها نیز از قیمت بسیار بالایی در مقایسه با تولیدات داخل برخوردارند.

بر همین اساس دارندگان این خودروها طی ماه‌های اخیر با مشکلات متعددی در زمینه تامین روانکار مورد نیاز مواجه شده‌اند و قادر به تعویض روغن خود نیستند! این اتفاق می‌تواند هزینه‌های سنگینی را به مالکان این خودروها وارد کند.

به‌نظر می‌رسد علاوه‌بر لزوم هماهنگی بین خودروساز و تامین‌کنندگان داخلی که گویا به صورت کامل انجام نمی‌شود، دولت و وزارت صمت نیز به‌عنوان متولی اصلی این صنعت باید به فکر برنامه‌ریزی برای هماهنگ کردن تولیدکنندگان داخلی با صنعت خودرو باشند تا مانند شرایط فعلی خودروهایی بدون پشتوانه خدماتی وارد بازار کشور نشوند.

مهم اینجاست که تولیدکنندگان روانکار در کشور به ویژه پالایشگاه‌های بزرگ روغن‌سازی امکان تولید به‌روزترین محصولات روانکار خودرویی را دارند و در صورت برنامه‌ریزی ازپیش تعیین‌شده می‌توانند نسبت‌به تامین مواداولیه مرغوب خارجی و تولید این محصولات در کشور با قیمتی مناسب اقدام کنند.

اقدامی که می‌تواند هزینه‌های نگهداری خودرو را برای مصرف‌کنندگان کاهش دهد. این موضوع تنها به روغن‌موتور ختم نمی‌شود و می‌توان آن را به روانکارهای گیربکس‌های اتوماتیک به‌ویژه گیربکس‌های cvt نیز تعمیم داد.

در بحث قطعات یدکی نیز چالش‌های بسیاری وجود دارد که می‌توان با تشکیل کمیته‌ای مشترک بین صنعت قطعه و خودروسازان بر این مشکلات فائق آمد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =